torsdag 25 november 2010

Istället för lussekatter - saffransmuffins

Det är 1:a advent på söndag och du börjar inse att du inte kommer hinna baka lussekatter. Till och med den förenklade saffranslängden som jag lade ut känns oöverkomligt svårt. Lugn, jag har ett ännu enklare förslag, som fortfarande är jättegott och ger rätt känsla till adventsfikat. Återigen bygger det på den superba kombinationen saffran och vitchoklad. (appropå den vill jag för övrigt avråda från att göra vitchoklad och saffranstryffel. Jag har provat och det blir alldeles för sött. Mycket godare att blanda saffran i mörk chokladtryffel)

Jag kan dock inte hitta recepter jag använt, så det här är ett hopplock av två recept från leila, som jag tror stod bakom orginalreceptet.

3 st ekologiska ägg
dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
  g smör
g saffran
  dl vispgrädde
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 msk ljus rom

White chocolate frosting (12 cupcakes): vit choklad av god kvalitet
Philadelphiaost

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret med saffranet och låt koka upp. Rör i vispgrädden, blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Smaksätt smeten med rom.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
7. Grädda dem i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar