fredag 19 november 2010

Blossas årsglögg.

Blossas årsglögg finns bara i vissa specialbutiker i år. Jag vet att det är ett dåligt tecken, systembolaget brukar ha skäl för att välja bort saker.Trots det köper jag den när jag ser den på en hylla, flaskan är fin och smaken, saffran, låter lockande. Saffran är en av mina absoluta favoritsmaker i alla kategorier.

Det börjar bra. Glöggen luktar gott. Jag värmer upp den och håller upp i våra glöggmuggar av glas, fantastiskt vackert. Pryder med några sultanrussin och gör mig redo att njuta av underverket. Där slutar dock det trevliga. Glöggen är mest sötsliskig och saffranssmaken bidrar inte alls till karaktär utan bara ytterligare slisk. Kontentan blir: vill du ha en trevlig guldglittrig flaska för 89 kronor skall du köpa Blossa 10. I annat fall skulle jag rekomendera att köpa Blossas tidigare årgångsglöggar i småförpackning som i år innehåller de två mest lyckade smakerna hittills, hjortron och armagnac samt lingon och enbär. (och därtill blåbär som inte är lika perfekt men ändå god.) Det är dock oklart om de fortfarande går att köpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar