onsdag 19 oktober 2011

Vem blir nästa julvärd?

Om vi gör följande antaganden:
Svt använder inte samma julvärd två gånger längre
Svt använder en kvinnlig julvärd vart annat år
Svt rekryterar sina julvärdar internt
Det var en man förra året

Så kan vi begränsa antalet tänkbara julvärdar rejält. Svt förser oss dessutom med den här fina sidan inför kristallengalan där de listar sina kvinnliga programledare. (Nej, alla är nog inte med, men jag tänker att om någon inte är viktig nog att vara påtänkt till kristallen är det nog rätt troligt att de inte blir julvärdar heller)

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=113397




Jag sätter betyg enligt följande skala:
5: Den perfekta julvärden
4: Skulle förmodligen vara en mycket trevlig julvärd
3: Kan bli både bra eller dålig
2: Ett dåligt julvärdsval
1: Julen är förstörd.

Om vi där ifrån utesluter de som redan varit julvärdar får vi följande kandidater:
1. Anna Charlotta Gunnarsson
Anna Charlotta är på Ur. Hon är en energirik och kul kvinna men inget hos henne får mig i julstämning. Julvärdspotential: 2/5

2.Belinda Olsson
Programledare för debatt. Inget fel på henne i den rollen, det är ju inte hennes fel att debatt är ett kasst program, men kan vi tänka oss en julvärd som vi mest sett avbryta folk tidigare?
Julvärdspotential: 3/5

3. Camilla Kvarntoft
Programledare för Veckans brott samt Agenda under våren 2011. Både tuff och mysig i veckans brott, vilket är en bra julkombo. Kanske lite för ny på svt för att vara riktigt trolig.
Julvärdspotential: 4/5

4. Claudia Galler
Programledare för huset fullt av hund. Jag har sett det programmet väldigt lite, men tillräckligt för att inte riktigt önska henne som julvärd. Å andra sidan är hon skådespelerska och det är en klar bonus tycker jag.
Julvärdspotential: 3/5

5. Ebba von Sydow
Ebba är mysig. Och Ebba är rätt. Ibland undrar jag om Ebba har någon egen personlighet eller om hon bara är en amöba som går och suger åt sig vad som förväntas av henne och gör det bra och lite till. Men Ebba är lite för kontroversiell för att vara en perfekt julvärd.
Julvärdspotential: 4/5

6. Helene Benno
Helene Benno är resereporter och har varit med (och vunnit?) på spåret. Hon är trevlig, intelligent, lugn men positiv. Ingen tokig julvärd alltså.
Julvärdspotential: 4/5

7. Karin Hübinette
De två försöken hittills har lärt oss att nyhetsprogramledare inte gör sig bra som julvärdar. Dessutom vill jag inte fundera över några som helst valskandaler under julhelgen. Politik passar nästan jämt, men inte på julafton.
Julvärdspotential: 2/5

8. Linda Nyberg
Är på Godmorgon Sverige. Tråkig och för käck. Å andra sidan finns det flera värre.
Julvärdspotential: 3/5

9. Marianne Rundström.
Marianne är tråkig. Och hon pratar för mycket. När hon intervjuar folk på godmorgon Sverige kan jag bara tänka: var tyst, det är gästen som är intressant, inte du. Men mitt förhandstipp.
Julvärdspotential: 2/5

Marie Serneholt.
Kokett, smått hysterisk, har dålig humor och en väldigt störig dialekt.
Julvärdspotential: 1/5

Rebecca Vinterbarn Elgh.
Fullkomligt otänktbar men klockren. Jag måste dock infoga att jag inte sett henne på tv men jag fullkomligen älskade hennes radiokrönikor på p3. Hon är klok, lugn, eftertänksam, klok och med hög igenkänningsfaktor. Och hon är fantastiskt bra på att berätta som anekdoter.
Julvärdspotential: 5/5

Suzanne Axell.
Att ha en julvärd från fråga doktorn är ungefär lika korkat som att ha en julvärd som sysslar med hälsokost och träning. Inget vi vill bli utsatta för med andra ord.
Julvärdspotential: 2/5

Viktoria Dyring.
Bildad, lung och omtyckt av barn. Inte så dum alls.
Julvärdspotential: 3/5

Ylva Hällen:
Något av en joker, men min rädsla är att det skulle bli för mycket energi.
Julvärdspotential: 3/5

Bubblare: (Kvinnliga programledare jag inte vet tillräckligt mycket om för att uttala mig)  Inger Ljung, Anna Lindman Barsk, Karin Adelsköld, Pernilla Månsson Colt, Åsa Avdic

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar