söndag 23 oktober 2011

Recension: 101 nya idéer 2011-års julnummer

En sak som kommer på bred front så här inför jul är alla jultidiningar. Jag tänker försöka läsa flera av dem och lägga upp mina recensioner här. Än så länge är det lite tidigt för jultidiningar, men redan nu har du första börjat dyka upp, och först ut här är 101 nya idéer.



Först ut vill jag säga att jag brukar läsa 101 nya idéer och för den som inte är bekant med tidningen vill jag gärna rekommondera den om man har ett intresse för pyssel och hantverk. Tidningen har dock en tonvikt mot pyssel snarare än hantverk, och ganska få projekt kräver en stor skicklighet för att vara möjliga. Det här är dock inte tänkt som en recension av tidningen i stor utan av julnumret, så nu ger vi oss i kast med det.

Samma sak inträffar med det här numret som med de flesta av de här tidningarna. Jag har bläddrat igenom det några gånger och varje gång tyckt att där inte finns någonting. När jag sen sätter mig för att läsa igenom det ordentligt för att kunna avge en recension inser jag att det innehåller hur mycket som helst!

Här finns över tio olika idéer för blomsterarrangemang, ätbara pyssel och julgranspynt och minst fem olika idéer för kranser, adventsljusstakar och kuddöverdrag. De flesta projekten pysslar i papper, blomarrangemang eller kok- och bakkonst men här finns även stickning, virkning, korsstygnsboderi, sömnad, tovning, snickeri, kransbindning och ljusstöpning representerat. Vidare är det en bra balans mellan innovation och tradition, och mellan quirkydekoriringar och det som går hem hos de flesta. 
 
Ett minus för att spalten med nya böcker som alltid är med inte är dedikerad till julböcker, det finns faktiskt inte en enda med. Jag är extra besviken på detta eftersom jag gärna hade velat ha tips på julböcker. Lite andra saker saknar jag också: jag hade gärna sett åtminstone en krubba presenterad. Vidare hade mer textil varit välkommet, juldukar, och julgransmattor hör till de julpynt som jag antar att de flesta använder hemma. Slutligen hade jag gärna sett lite mer snickeri, lite flera okonventionella tekniker och sist men inte minst hade gärna den med jul förknippade halmslöjden fått finnas med på ett hörn. Helt oberipligt är också att de knappt skriver något om julkortsidéer.

Men, önska kan man ju alltid, och jagkommer inte ifrån att det här är en tidning som får det att rycka i mina pysselfingrar. Den innehåller flera projekt jag nog kommer göra i år, och inte minst, så ger den mig inspiration till väldigt många fler. Rekommenderas varmt för DIY-julen.

101 nya idéer

VAD? Pysseltiding
HUR? Blandning av korta tips och längre arbeten med flera projekt på ett tema. Många olika typer av pyssel, olika svårighetsgrader samt tid. Tydliga och bra instruktioner.
VARFÖR? För att du vill sätta din egen prägel på julen, men inte riktigt vet hur. 
VILKEN TYP AV JUL? Blanding med övervikt mot Shabby Chic
BETYG: 5/5

2 kommentarer:

  1. 4 dagar tog det från att du började blogga igen till att jag gick in och läste för första gången på nästan ett år :) systerlig telepatisk kontakt.

    SvaraRadera
  2. fantastiskt. Jag skall försöka blogga lite mer regelbundet. men det är svårt...

    SvaraRadera