onsdag 26 oktober 2011

om julkort.

Jag gillar julkort och jag börjar alltid tillverka mina i oktober. Hittills har jag hunnit med sex i år. Det här är vad livet har lärt mig om julkort:

- Börja med att bestämma vilka du vill skicka till. Skriv en lista. Räkna ut hur många det blir. Allra bäst är att skriva listan i en stående anteckningsbok som du kan komma tillbaka till. Då har du möjlighet att notera vilka som skickat till dig så att du kan komma ihåg att åtgärda nästa år.

- Gör korten själv men köp inte färdiga kortsatser; det blir oftast dyrare snarare än billigare och tar bort kreativiteten.

- Välj ett tema för dina julkort varje år. Det låter tokfånigt men har bra poänger: det hjälper dig att göra kloka inköp. Dessutom, om du gör helt olika kort kommer ofta följande sak hända: du får material över från korten du tillverkade. Någon av motiven blev du extra nöjd med och vill gärna utnyttja igen, bara det att du nästa år inte kommer ihåg vem du skickade det till året innan och därför riskerar du att skicka samma sak igen. Ett tema behöver inte vara så avancerat, förra året hade jag änglar, i år har jag retromotiv.

- Börja tidigt så att du har gott om tid, kan sluta när du tröttnar och aldrig behöver stressa. Jag har gjort tio julkort på en kväll, det är förbannat trist och mot slutet av tiden blir korten förbannat tråkiga.

- När du arbetar, lägg fram de ev kort du redan gjort som inspiration samt plocka fram allt material så att du har det inom räckvidd.

- Det är inte så dumt att fota sina kort så att man minns hur de såg ut till nästa år.

- Tänk på att fynda material på de stora reorna efter jul. 



Du behöver följande material:
- Kort/Tunn kartong att göra kort av. Använd för guds skull inte vanligt papper.
 Här är exempel på två bra köp från panduro.
http://www.pandurohobby.se/Catalogue/30/3030/303012/1/680616
http://www.pandurohobby.se/Catalogue/30/3030/303012/1/360492

- Sax, limstift, dubbelhäftande tejp

- Huvudmotiven. Det är bra att ha något typ av huvudmotiv att utgå ifrån. Ex: Större bokmärken, större klistermärken, klippark, fanerfigurer, en gammal bilderbok.

- Extra pynt. Kan vara väldigt mycket olika saker, ex: stämplar, klistermärken med mindre motiv, dekorband, dekorark, dekorationstejp mm. Lite olika saker här underlättar kreativiteten.

Gör så här:
Vik kortet på mitten. Placera huvudmotivet någonstans på framsidan och börja leta runt i det övriga materialet du har. Vad verkar fungera bra med huvudmotivet? Klipp ut och komponera runt innan du limmar ihop allting så slipper du slänga saker som du inte blir nöjd med.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar